24. 9. 2020
První sportovní SUV značky Ford v Evropě
Puma ST se pyšní propracovanými Sportovními Technologiemi (ST). Na přání je k dispozici se samosvorným diferenciálem, což je v dané třídě unikátní. Má také patentované pružiny, které cíleně usměrňují síly působící na podvozek, nebo přepínatelné jízdní režimy včetně módu Eco, který se dosud v žádném voze Ford Performance neobjevil. I to naznačuje, že Puma ST je připravena plnohodnotně pokrýt velmi široký rozsah provozních scénářů.
Puma ST je poháněna motorem 1.5 EcoBoost1 o výkonu 147 kW (200 k) a zrychlení 0-100 km/h zvládne za pouhých 6,7 sekundy. Podvozek dostal specifické naladění s odlišnou zkrutnou příčkou zadní nápravy, stabilizátorem i tlumiči pérování. Řízení je o 25 procent strmější a brzdy jsou o 17 procent větší než u standardní Pumy. To vše korunují pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S, vyvinuté speciálně pro Pumu ST.
Samosvorný diferenciál zlepšuje přenos sil na vozovku a potlačuje nedotáčivost, zejména na výjezdech ze zatáček. Puma ST je jediné malé SUV na evropském trhu, které lze s tímto prvkem objednat. Diferenciál funguje čistě na mechanickém principu. Omezuje přísun hnací síly na kolo, které má v daném okamžiku menší přilnavost – například vnitřní kolo při průjezdu zatáčkou. Tato hnací síla, jež by se jinak zmařila protáčením vnitřního kola, pak směřuje ke kolu na opačné straně, které má záběr lepší a dokáže přenést točivý moment na vozovku. Samosvorný diferenciál zde spolupracuje s technologií stranového usměrňování točivého momentu, která potlačuje nedotáčivost cíleným přibrzďováním vnitřního kola v zatáčce. Inženýři Ford Performance vyladili oba systémy tak, aby pracovaly ve vzájemné harmonii, zajišťovaly maximální přilnavost na suchém povrchu a reagovaly plynule, když je vozovka mokrá.
Pozornosti konstruktérů neunikla ani brzdová soustava. Přední kotouče byly oproti standardní Pumě zvětšeny o 17 procent, na 325 mm, vzadu se pak nacházejí kotouče o průměru 271 mm. Podtlakový posilovač byl nakalibrován s ohledem na dávkovatelnost a zpětnou vazbu při sportovní jízdě.
Sportovní tvary modelu Puma s jeho dynamickou linií střechy a zvýrazněnými lemy blatníků představují ideální základ pro extrémnější pojetí v podání Pumy ST, jejíž design kombinuje požadavky na vzhled a funkčnost.
Uvnitř čekají vyhřívaná, anatomicky tvarovaná sportovní sedadla Recaro, potažená materiálem Miko Dinamica a zdobená vyraženým emblémem ST. Atmosféru dotváří prahové lišty Ford Performance, kožený volant se sportovně tvarovaným věncem a hlavice řadicí páky ve stylu ST. Švy na sedadlech, manžetě řadicí páky i vkládaných kobercích s emblémy ST jsou v šedém odstínu Metal.